responsif teks foto

Sabtu, 22 Ogos 2020

Jungle Railway

 Video ini adalah permulaan penelitian  hutan  kali ini dengan kereta api, laluan ini dikenali sebagai ‘Jungle Train’  atau ‘The East Coast Line’.

Kami bermula di Kuala Lipis sebuah bandar 160km ke timur laut Kuala Lumpur.

Kuala Lipis adalah pusat perlombongan emas sebelum British tiba pada tahun 1887. Pada tahun 1898, ia menjadi ibu kota Pahang hingga tahun 1953. Selama ini, bangunan besar kolonial, seperti Pejabat Daerah yang mengagumkan dan Sekolah Clifford, dan Kelab Pahang dibina. Rumah atas puncak Bukit Residen Inggeris kini menjadi hotel dan muzium.

Bandar ini berkembang dan makmur dengan kedatangan kereta api pada tahun 1924. Namun, pada bulan Ogos 1955, ibukota negeri dipindahkan ke Kuantan, dan Kuala Lipis mengalami kemerosotan.

Kami bercadang menghabiskan sekurang-kurangnya sehari di sana untuk melawat bandar lama.

Sekarang ke perjalanan kereta api ...”

Bahagian II tidak lama lagi ...”

Ia bergerak dari Tumpat di utara Kota Bharu di Kelantan hingga ke Gemas di Negeri Sembilan di mana ia bergabung dengan garis pantai barat yang bergerak dari Singapura ke Bangkok melalui Johor Bahru, Kuala Lumpur dan Pulau Pinang.

Nama 'East Coast Line' agak mengelirukan - setelah kereta api meninggalkan Tumpat, ia tidak ke mana-mana berhampiran laut. Mungkin ia disebut kerana menghubungkan negeri pantai timur Kelantan dengan rangkaian rel Malaysia yang lain. Jungle Railway adalah penerangan yang lebih tepat kerana melewati kawasan pedalaman Semenanjung Malaysia yang jarang dihuni dan berhutan tinggi dan menutupi taman negara Taman Negara dan Kenong Rimba.



The Jungle Railway


Tiada ulasan:

AddToAny