responsif teks foto

Sabtu, 15 Ogos 2020

Kuala Tembeling pintu masuk Taman Negara.

Cerita Pelancong.

Kuala Tembeling terletak di pertemuan Sungai Tembeling dan Sungai Jelai di Malaysia, dan di sinilah tempat permulaan ke  Taman Negara.

Cadangan

Menaiki Bas atau teksi  untuk menuju ke Kuala Tahan, pintu masuk Taman Negara,  ini adalah pengalaman yang luar biasa. Hari Ahad ada pasar satu hari menjual. Di situ ada berbagai jualan hasil kampung. 

Sama sekali tidak ada yang dapat dilihat atau dilakukan di Kuala Tembeling, tetapi anda harus melalui jalan ini jika anda ingin ke Taman Negara.  Untuk ke  Taman Negara dengan menaiki kapal terbang. Dari Kuala Lumpur, bas membawa anda ke Jerantut. Dari sana, anda boleh pergi ke taman Negara  dengan menaiki bas atau teksi  ke Kuala Tembeling.

Perjalanan dengan bot panjang sungguh menyeronokan,  memakan masa sekitar dua setengah hingga tiga jam di Sungai Tembeling yang membawa anda terus ke pintu masuk Taman Negra, Bot bertolak pada pukul 9 pagi dan 2 petang setiap  seminggu, tetapi pada hari Jumaat hanya ada satu bot yang bertolak pada jam 2:45 petang.

Di Kuala Tahan, anda akan mendapat lebih banyak kemudahan, kedai, restoran dan penginapan. Saya sangat menyukai restoran bot. (even though they didn't sell beer).

Perahu Panjang.

Satu pengalaman yang menyeronokkan ,merasai pengalaman menaiki perahu panjang di sungai Tembeling. Perahu panjang merupakan pengangkutan utama satu ketika dahulu bagi penduduk di pesisir sungai Tembeling. Mungkin satu masa nanti ianya akan jadi sejarah bagi kita.

Menyusuri Sungai Tembeling

Wow...."



Selamat Datang Ke Sungai Tembeling.


 Di atas perahu Panjang.

Kredit FB Pahang Story 


Tiada ulasan:

AddToAny