responsif teks foto

Khamis, 12 Januari 2023

Fungsi Baja Asid Amino dan cara membuatnya.

 

Cara membuat Dan Menggunakan Pupuk Asam Amino, Pupuk Organik Cair Asam Amino,


Asid amino memainkan 3 peranan dalam pertumbuhan tumbuhan:

1. Sumber tambahan nutrisi nitrogen

2. Agen pengkelat untuk ion logam Asid amino mempunyai fungsi pengkelat ion logam, dan mudah untuk membawa unsur sederhana dan surih (kalsium, magnesium, besi, mangan, zink, kuprum, molibdenum, boron, selenium, dll.) yang diperlukan oleh tumbuhan ke tumbuhan. Juga, asid amino meningkatkan penggunaan pelbagai nutrien tumbuhan

3. Asid amino adalah penggalak dan pemangkin untuk sintesis pelbagai enzim dalam tumbuhan, dan memainkan peranan penting dalam metabolisme tumbuhan. Walau bagaimanapun, asid amino mudah diasimilasikan dan diuraikan oleh bakteria di dalam tanah, jadi ia tidak sesuai digunakan sebagai baja asas dalam tanah, sebaliknya ia dijadikan baja daun dan disembur pada daun untuk membolehkan tumbuhan menyerap asid amino dan lain-lain. unsur surih terus melalui daun.

Kebaikan Asid Amino untuk Tumbuhan Secara Khusus

Mengelakkan Tekanan Persekitaran

Keadaan tekanan alam sekitar seperti suhu tinggi, kelembapan rendah, kemarau, serangan perosak, banjir, atau kesan fitotoksik racun perosak mempunyai kesan negatif terhadap metabolisme tumbuhan menyebabkan penurunan kualiti dan kuantiti pengeluaran tanaman.

Penggunaan asid amino dari luar sama ada sebelum, semasa, atau selepas tekanan persekitaran akan menyediakan pengambilan asid amino yang berkaitan secara langsung dengan pengurusan fisiologi dalam tumbuhan yang akan memberi kesan yang baik kepada tumbuhan kerana ia tidak memerlukan sejumlah besar tenaga untuk membuat. asid amino mereka sendiri.

Meningkatkan Kandungan Klorofil dan Kadar Fotosintesis

Tumbuhan menjalankan fotosintesis untuk menghasilkan karbohidrat. Kadar fotosintesis yang rendah akan mengakibatkan pengurangan sintesis karbohidrat (fotosintesis). Kandungan klorofil memainkan peranan penting dalam proses fotosintesis dalam menyerap tenaga cahaya matahari. Semakin tinggi klorofil, semakin tinggi kadar fotosintesis. Pemakaian asid amino akan meningkatkan kandungan klorofil dalam daun sehingga kadar fotosintesis menjadi lebih tinggi.

Agen Chelation Mikronutrien

Asid amino mempunyai kesan khelasi mikronutrien. Chelation ialah ikatan kimia antara agen pengkelat ion logam. Apabila digunakan bersama dengan mikronutrien, penyerapan dan pengangkutan mikronutrien akan lebih mudah. Glisin dan asid glutamat dalam asid amino adalah agen pengkelat yang sangat berkesan.

Sebagai hormon pengawalseliaan pertumbuhan tumbuhan

Asid amino ialah sebatian yang membentuk beberapa hormon/pengatur pertumbuhan. Hormon tumbuhan seperti auksin, sitokinin, giberelin, dan hormon yang berkaitan dengan pembentukan bunga dihasilkan daripada sintesis asid amino. Sintesis dibantu oleh prekursor. Metionin adalah prekursor etilena, triptofan adalah prekursor auksin manakala arginin mendorong pembentukan hormon berbunga.

Mengawal Pembukaan Stomata

Stomata berperanan dalam mengawal keseimbangan lembapan dalam tumbuhan melalui proses transpirasi dan membantu mengangkut nutrien dalam tumbuhan.

Apabila stomata ditutup, kadar fotosintesis dan transpirasi berkurangan, sehingga penyerapan unsur makro dan mikro akan berkurangan. Ini menyebabkan gangguan proses metabolisme tumbuhan yang mengakibatkan penurunan dalam pengeluaran tanaman. Pemakaian asid amino akan menjadikan stomata terbuka lebih lama sehingga berlaku peningkatan metabolisme tumbuhan

Meningkatkan Aktiviti Mikrob Tanah

Asid amino adalah nutrien untuk mikrob tanah. Penggunaan asid amino ke dalam tanah akan meningkatkan aktiviti dan populasi mikrob berfaedah. Keseimbangan dan aktiviti mikrob yang tinggi dalam tanah akan meningkatkan mineralisasi bahan organik dalam tanah, seterusnya meningkatkan kesuburan tanah. Sekiranya kitaran nutrien berjalan dengan baik dan ketersediaan nutrien kepada tumbuhan menjadi lebih banyak, maka kehadiran mikrob tanah adalah salah satu kunci untuk meningkatkan kualiti tanah.

Penggunaan asid amino boleh digunakan untuk tujuan pembesaran buah, ubi, batang tumbuhan dan juga getah tumbuhan yang boleh disesuaikan dengan jenis kaedah yang bertujuan untuk hasil yang optimum, baik untuk tanaman makanan, hortikultur dan perladangan*).

Penulis:
Kredit : Abdul Syukur, ST







KEN Amino-18 (Amino Acid) 1 Liter

Amino – 18 mengandungi kandungan yang berorganik dan mengandungi kepekatan ekstrak soya yang tinggi. Ia boleh digunakan pada pertumbuhan tanaman secara sepenuhnya. Produk ini mengandungi asid-amino dan polipeptida. Selain itu, produk ini dapat meningkatkan keberkesanan racun perosak.

Keunikan Produk
Kepekatan suspense asid amino yang tinggi, selamat digunakan untuk pelbagai tumbuhan dan meningkatkan kualiti dan kuantiti tumbuhan walaupun menghadapi keadaan ‘stress’.

Cara Guna :
  • Asid amino boleh digunakan dengan cara penyemburan, foliar dan pengairan titisan dan sistem fertigasi.
  • Menggunakan produk ini 15-20 hari sekali atau mengikut keperluan tumbuh-tumbuhan tersebut.
  • Disyorkan menggunakan produk ini pada permulaan vegetative untuk meningkatkan proses photosynthesis.


Fertigasi Foliar : Campurkan 1ml amino -18 dengan 1 liter air dan menymebur pada daun.
Applikasi pada tanah : campur 2ml amino -18 dengan 1 liter air (2 liter + 1000 liter air untuk kelusan 1 ekar tanah)
Sayur-sayuran : 2-3 kali / 3 minggu.
Pokok buah-buahan : 4-5 kali (dicadangkan menggunakan produk ini sebelum berbunga dan akhir berbunga).

  • Masa applikasi terbaik adalah semasa waktu pagi 6am – 9am/6pm - 8pm.
  • Campuran perlu digunakan baik selepas dicairkan dengan air.
  • Simpan di tempat yang kurang panas dan kering.
  • Goncangkan produk ini sebelum guna.
  • Boleh campur dengan racun kulat kimia dan racun perosak.

Dapatkan Asid Amino https://invl.io/clfqs5w



Tiada ulasan:

AddToAny