responsif teks foto

Isnin, 9 September 2019

Kawasan tadahan air Kuala Terla CH

KENYATAAN MEDIA : MB
Kerajaan Negeri menjunjung kasih atas titah-saranan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong yang juga Sultan Pahang, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah agar pencerobohan di kawasan tadahan air Kuala Terla khususnya Sungai Ichat di Cameron Highlands, dihentikan.
membuka hutan secara haram


Bahawa Kebawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Tuanku telah perkenan bercemar duli, melawat tinjau ke tapak pencerobohan kawasan yang dimaksudkan semalam, adalah amat-amat disanjung tinggi.

Sebagai latar belakang, pencerobohan kawasan tadahan air Kuala Terla sememangnya ialah punca kepada pencemaran teruk khususnya di Sungai Ichat, hingga menyebabkan sumber air dari sungai tersebut tidak boleh diguna dan disalurkan ke Loji Rawatan Air (LRA) Kuala Terla untuk diproses menjadi air terawat.

Ini menyebabkan LRA Kuala Terla yang berkapasiti sebenar antara 780 meter padu sejam dan 800 meter padu sejam bagi menampung 70 peratus keperluan air terawatt di kawasan tanahtinggi itu; hanya bergantung sumber airnya kepada satu lagi punca di situ iaitu Sungai Terla.

Namun, Sungai Terlapun kini semakin berkurangan sumber airnya menyebabkan LRA Kuala Terla terpaksa memproses air di bawah kapasiti sebenar, dengan hanya dapat menjana air terawat antara 480 meter padu sejam dan 550 meter padu sejam.

Di sebalik perkara ini dinyatakan kepada para petani namun segelintir daripadanya menafikan hakikat dengan menidakkan kepentingan Sungai Ichat sebagai sumber air yang diperlukan untuk pemprosesan oleh LRA Kuala Terla.

Oleh sebab itulah, dalam pada kerja-kerja penguatkuasaan dijalankan pada lewat Februari hingga awal April lepas (2019) dengan merobohkan struktur dan tanaman di kawasan tanah yang diceroboh;

Usaha-usaha turut dijalankan bagi membersihkan kembali kawasan yang tercemar teruk di Sungai Ichat agar sumber air mentahnya kembali bersih lalu dapat disalurkan ke LRA Kuala Terla untuk diproses.

Bagaimanapun, segelintir petani berkenaan telahpun menfailkan injunksi di Mahkamah Tinggi Kuantan pada 3 April lepas, yang mengarahkan penangguhan sementara operasi penguatkuasaan tersebut, yang semestinya Kerajaan Negeri akur.

Dalam ada itupun, Kerajaan Negeri telahpun mengemukakan rayuan pada 11 April lepas, ke atas keputusan oleh mahkamah yang sama.

Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail
Menteri Besar Pahang



Bila diberi betis nak peha.

Tiada ulasan:

AddToAny