responsif teks foto

Khamis, 19 Disember 2019

Sejarah Ringkas Uighur

Hanya 20 tahun setelah Nabi Muhammad  wafat, umat Islam tiba di Uighur, Xinjiang, perbatasan Cina, 3.000 km jauhnya dari Mekah.

Kaisar Tang, Cina, menawarkan perdamaian, ditandai dengan diterimanya utusan, sahabat Nabi Saad bin Abi Waqqash _radhiyallaahu 'anhu_ di pusat kerajaan Cina.





Uighur bergabung dalam Daulah Islam di masa Utsman bin Affan _radhiyallaahu 'anhu dari Uighur inilah teknologi kertas pindah dari Cina ke negeri muslim, sehingga di mulailah penyusunan mushaf AlQuran Utsmani.

Selama 1.400 tahun Uighur tetap menjadi negeri muslim, walaupun pernah dikuasai Mongol di abad 13 Masehi, bahkan di era imperialis Eropah yang menjajah Cina, para jago kungfu Uighur, Xinjiang ikut terlibat dalam perlawanan mengusir penjajah Eropah, salah satunya dalam tragedi The Boxer, dimana banyak jagoan kungfu Uighur menghabisi tentera gabungan Inggeris-Eropah di kota-kota Cina tahun 1900an.

Ketika Mao komunis terusir dari kota-kota Cina tahun 1940an, ia lari ke Xinjiang, menumpang hidup di wilayah Uighur.

Kini komunis terbalik, menghabisi semua simbol Islam, dari negeri yang ada kesan  Islamnya di Cina. Sebab semua sejarah Islam di Cina sudah banyak dihapus, yang membuat kita tidak paham jika ‘Wong Fei Hung seorang muslim’. Dan bahkan Kaisar Ming Cina di abad 15 M di dominasi oleh gubernor dan jenderal muslim hingga melahirkan ‘Cheng Ho’.

Saat revolusi Cina oleh Sun Yat Sen tahun 1910 masih ada jenderal Cina yang muslim. Dan di tahun 1945 ketika Mao komunis berkuasa, beberapa jenderal Cina yang muslim menyelamatkan diri ke Taiwan.


Cerita dari Lipis Sejarah Uighur
Saudara Kita

Kini, saudara kita Uighur mohon bantuan kita semua, doa, dana, tekanan, diplomatik agar Cina menghentikan paksaan komunis atheisnya kepada muslim Uighur.

Semoga kita semua termasuk salah satu yang membantu mereka, Allahu Akbar…!!

Penulis : KH. Fahmi Salim


Uyghur Ditindas & Di 'Brainwash' Oleh Komunis China






KENALI ETNIK UYGHUR

Berikut merupakan catatan Saudara Mohd Khairul Anwar Ismail yang juga dikenali dengan nama pena ‘Abu Akhyar Al-Qudsi’, seorang Peguambela dan Peguamcara di Mahkamah Tinggi Malaya. Beliau juga merupakan Exco Undang-Undang Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim Pusat), Pengerusi Universal Justice Network (UJN) serta Pengerusi Grup Peguam ABIM (GPA).Ramai yang telah berkongsi kisah masyarakat uyghur di Xinjiang yang dilarang berpuasa oleh kerajaan China. Ramai yang beremosi dengan menzahirkan perasan marah, sedih, geram dan berbagai-bagai lagi. Tapi hakikatnya, tidak ramai yang mengetahui siapa sebenarnya Uyghur?

Isu Uyghur bukan isu baru. Bukan baru tahun ini mereka dilarang berpuasa, tetapi telah berpuluh tahun, dan bukan hanya larangan berpuasa tetapi juga larangan-larangan ibadah yang lain seperti larangan memakai hijab bagi wanita, larangan bersolat dan berbagai-bagai lagi. Tahukah tuan/puan bahawa sebenarnya kaum Uyghur itu bukanlah etnik Cina? dan Xinjiang itu sebenarnya bukanlah sebahagian daripada China?

Hakikatnya bangsa Uyghur itu ialah satu bangsa tersendiri dan istimewa tiada kaitan keturunan dengan bangsa Cina!! Mahu buktinya? Tuan/puan lihat gambar tiga orang bangsa Uyghur yang Grup Peguam ABIM (GPA) selamatkan dan melepaskan mereka daripada sebarang pertuduhan di Mahkamah Perundangan Malaysia.

Rupa paras mereka tiada langsung rupa paras orang Cina! Rupa mereka hampir kepada rupa orang Turki dan mereka berbahasa bahasa Turki bukannya berbahasa Cina. Tetapi kenapa pula Xinjiang dan China? Sebenarnya nama asal Xinjiang ialah Turkistan Timur. Turkistan bermaksud tanah orang-orang Turki. Orang Turki mereka berasal daripada sini iaitu Turkistan.

Sehingga ke hari ini mereka masih berkongsi bahasa yang sama, agama yang sama dan budaya yang sama, selain wajah mereka juga hampir sama. Turkistan adalah sebuah wilayah Islam, penduduknya ialah bangsa Uyghur beragama Islam, dan beramal dengan Islam. Turkistan telah dijajah oleh China sejak sekian lama. Namun pada tahun 1955, Parti Komunis China telah secara rasmi menukar nama Turkistan Timur kepada Xinjiang (bermaksud ‘the new territory’ iaitu wilayah baru).

Hakikatnya, Turkistan itu berbeza dengan China, mereka punya bahasa sendiri, budaya sendiri, malah mereka mempunyai perlembagaan negara sendiri dan bendera sendiri. Bendera mereka berwarna biru sama seperti Turki yang berbendera merah. Mulai tahun itu, IDENTITI ISLAM dihilangkan. Nama negara Turkistan Timur ditukar kepada Xinjiang, manakala nama penduduk turut ditukar (contohnya, Salahuddin kepada Shalayiding).

Mulai tahun itu, juga penindasan demi penindasan dialami mereka. .Identiti Islam dilarang ditonjolkan seperti dilarang menyimpan janggut bagi lelaki, dilarang memakai tudung bagi perempuan, Ajaran Islam tidak dibenarkan diamalkan di sesetangah tempat seperti dilarang solat, dilarang berpuasa, semua itu dilarang dan diharamkan. Kaum Uyghur turut ditangkap tanpa sebab, dipenjarakan, diseksa, dan dibunuh; selain kaum wanita pula dirogol.

Rekod kerajaan China terhadap Uyghur ini paling buruk sekali berbanding rekod layanan tentera Israel terhadap penduduk Palestin. Nasib penduduk Uyghur pula lebih malang berbanding penduduk Palestin. Palestin hanya tinggal Gaza yang sekangkang kera, sedangkan Uygur sudah tidak bernegara. Turkistan pula sudah hilang dari peta dunia. Kerana itu Orang Uyghur ini diibaratkan sebagai Palestin di Asia. Hakikatnya, lebih teruk dari Palestin.

Selain daripada penindasan demi penindasan, pembersihan etnik juga sedang dilakukan. Kaum Han dimasukkan beramai-ramai ke dalam Xinjiang bagi mengurangkan majoriti kaum Uyghur selain membunuh kaum Uyghur. Zalimnya kerajaan komunis China ini lebih zalim daripada kaum Zionis. Bezanya, kezaliman Komunis China terhadap Uyghur tidak diketahui pihak antarabangsa kerana polisi tertutup kerajaan komunis China dengan menyekat akses media seperti facebook, Youtube dan internet.
Malah mengikut rekod hak asasi manusia di peringkat antarabangsa juga menunjukkan bahawa kezaliman kerajaan komunis China berada di tempat pertama diikuti oleh Zionis Israel, kemudian Amerika Syarikat. Maka adalah menjadi tanggungjawab umat Islam seluruh dunia mendedahkan situasi sebenar masyarakat Uyghur yang ditindas, diseksa, dirogol dan dibunuh di sebuah negara mereka yang dirompak Komunis bernama Xinjiang.

Oleh yang demikian,  perbanyakkan doa-doa kita bagi seluruh umat agar ALLAH SWT memelihara mereka dan memberikan keamanan buat mereka selain memberikan ketabahan dan kekuatan kepada mereka menghadapi tekanan, cabaran dan rintangan dripada musuh-musuh Islam. Amin Ya ALLAH SWT. 

Harapan dan Doa

Sepertimana yang kita sedia maklum, umat Islam di seluruh pelusuk dunia dibunuh, disiksa, ditindas, kampung halaman dimusnahkan, dibakar, serta dirampas. Tiada apa sangat yang mampu kita lakukan. Bukanlah kerana musuh-musuh Islam itu terlalu kuat, tetapi kerana umat ini terlalu lemah.

Benar sabda Nabi Muhammad SAW di dalam hadith sahih riwayat Imam Ahmad bermaksud:

“Hampir tiba suatu masa di mana bangsa-bangsa seluruh dunia akan datang mengerumuni kamu bagaikan orang-orang kelaparan mengerumuni hidangan mereka. Maka salah seorang sahabat bertanya: “Apakah kerana jumlah kami yang sedikit pada ketika itu ya Rasulullah?”. Rasulullah bersabda: “Bahkan pada hari itu jumlah kamu banyak sekali, tetapi kamu umpama buih di lautan dan ALLAH SWT akan mencabut rasa gentar terhadap kamu dari musuh-musuh kamu. dan ALLAH SWT akan melemparkan di dalam hati kamu penyakit al-wahan”. Sahabat bertanya: “Apakah itu al-Wahan ya Rasulullah?”. Rasulullah bersabda: “Cintakan dunia dan takutkan mati.”

 Semoga ALLAH SWT SWT memberi kekuatan kepada saudara kita di Gaza-Palestin, Syria, Myanmar, Xinjiang, Kashmir, Bangladesh, Sri Lanka, dan di seluruh dunia.

Tiada ulasan:

AddToAny