responsif teks foto

Isnin, 29 Mac 2021

Pengalaman untuk seumur hidup


Banyak persoalan berfikiran di kepala. Saya bertanyakan kepada diri sendiri, walaupun jaminan sudah diberikan oleh Kerajaan, adakah vaksin ini halal atau haram. Adakah saya akan mengalami kesan sampingan ditambah bila melihat video dalam ‘you tube’ dari golongan anti vaksin. Untuk memberi semangat untuk divaksin saya mula mengkaji sendiri dengan menonton You Tube dari Ustaz-ustaz, Doktor-doktor yang berpengalaman dan dengan ilmu mereka maka dengan itu dengan sendiri kita berasa sangat yakin untuk divaksin.

Saya mula mendaftar dalam system imunisasi convid19 Pahang melalui Jabatan Sukarelawan Malaysia (RELA) https://vaksin.pahang.gov.my/frmSemak.php . Setelah mengisi borang online bersetuju untuk disuntik vaksin19 pada tarikh yang ditetapkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia.

Dengan pendaftaran tersebut, Pada 7 Mac 2021 saya telah menerima suntikan vaksin COVID-19, Pfizer-BioNTech yang pertama di Pejabat Kesihatan Daerah Lipis dan dos ke-2 pula pada 28 Mac 2021.





Semasa menerima dos pertama kita perlu mengisi borang setuju dan tandatangan. Bagi penerima dos kedua, apabila sampai di Pusat Vaksinasi kita perlu menggunakan My Sejahtera untuk scan QR dan buka dibahagian di vaksin. Setelah menunggu nama kita dipanggil untuk mengisi borang kajiselidik Kesihatan, diperiksa BMI, Tekanan Darah dan Diabetes. Selepas itu kita diberi nombor bilik untuk di suntik vaksin.

Selepas menerima suntikan vaksin kita dipantau selama 15 minit untuk melihat sebarang reaksi alahan.

Selepas 24 jam di vaksin, bahu tangan kiri saya rasa sakit sedikit. Saya tidak demam, rasa seram sejuk atau sakit badan tidak ada. Saya juga tidak mengambil parasetamol. 

Nasihat kepada yang hendak di vaksin anda perlu tidur awal, sarapan sebelum ke Pusat Vaksinasi dan minum air putih kosong(Coway) secukupnya.

Rakyat Malaysia walaupun tidak dipaksa tapi digalak mendaftarkan diri melalui aplikasi My Sejahtera untuk mengambil vaksin Covid-19 sebagai usaha bersama dalam memerangi wabak mencekam kita semua.



    Booster Dose :  Pada 16 Nov 2021
Kenapa Dos Ketiga Diperlukan








Tiada ulasan:

AddToAny