responsif teks foto

Ahad, 15 Disember 2019

Masalahnya harga getah

Masaalahnya harga getah atau apa apa Komoditi pasaran dunia bukan sesiapa pun boleh naikan atau turunkan harga. Kerajaan pun tak boleh naikkan atau turunkan harga. Pasaran dunia atau ‘demand and supply’ yang menentukan harganya.

Cerita dari Lipis Getah
50 peratus Kandungan Getah Kering (KGK) getah  dari ladang.
Kalau kerajaan ‘naikan harga’ bukan bermakna harga itu ‘naik..!! Yang kita rasa macam naik itu hanyalah ‘subsidi’  atau wang kutipan cukai yang di berikan  oleh kerajaan kepada penoreh atau tuan punya kebun getah. (begitu jugalah dengan kelapa sawit.)

Subsidi boleh kerajaan beri. Tapi tak tahan lama. kalau ada duit lebih kerajaan boleh bagi. kalau tak ada duit subsidi terpaksa dihentikan. Subsidi juga bermakna kerajaan ‘campur tangan dalam pasaran’ . Negara lain yang mengeluarkan barang yg sama memandang kepada pemberian subsidi sebagai ‘tidak adil’ kerana mereka berlumba untuk mendapatkan pasaran dan kita ‘mengurangkan kos pengeluaran’ dengan subsidi.

cerita dari Lipis Getah
100 peratus Kandungan Getah Kering, SMR 20 untuk eksport

Harga getah boleh naik kalau kegunaan getah untuk peroduk akhir yang baru atau rekaan baru yang menggunakan getah. Tapi ini pun tak berpa berjaya. Pusat kajian getah Malaysia di Brickendonbury, London sentiasa berusaha mencari produk baru berasaskan getah. Tapi tak berapa berjaya.

Satu cara lagi untuk menaikkan harga getah atau kelapa sawit ialah dengan mengurangkan pengeluaran barang tersebut. Tetapi bila kita tak memotong untuk kurangkan getah dalam pasaran,  kita pula tak boleh jual getah. Anak isteri kena makan juga!

Ini dikatakan bahawa pengeluaran getah  atau apa apa produck pertanian  adalah ‘inelastic supply’ atau tidak mudah diselaraskan dengan  permintaan  dalam pasaran. Misalnya bila harga rendah pun kita terpaksa memotong juga.

Begitulah perihal ekonomi pertanian kita.


Saya berpendapat untuk menolong penoreh gatah cara yang berkesan ialah menambah pengeluaran dari tanah yang sama dengan produk tambahan seperti ternakan. Ini pun mudah bercakap dari membuatnya kerana terkait dengan minat, modal dan ilmu pengetahuan.

Kerajaan kena bergerak segera dalam mengubah arah ekonomi kita. Kalau dalam bidang pertanian 'food security’  kena dilestarikan atau menjamin sustainability nya. Jadi pengeluaran makanan kena sentiasa terjamin.

Setelah kita mencapai ‘food security’ kita kena segerakan revolusi ke-4. Bidang pembuatan dan  Artificial Intelligent seperti robotic means perlu diperhebatkan. Maknanya sitem pendidikan perlu diubah suaikan untuk menggalas tanggungjawab begini. Itu sebabnya kerajaan sedang mengutamakan TVET untuk anak anak muda lepasan sekolah sekarang.

Jadi dari ‘structural problem’  getah harga rendah tadi kaitan nya cukup complex bagi kerajaan mencari jalan keluar. Memberi subsidi itu adalah jalan ‘mudah’ yang tidak menyelesaikan masaalah structural itu.
Getah adalah satu perusahaan  ‘matahari jatuh’  atau a sunset industri. Kita (Negara)  tidak lagi boleh bergantung dengan getah.

Usaha untuk meningkatkan  harga Getah

Tanaman getah masih lagi merupakan mata pencarian penduduk kampung walaupun bersaing dengan tanaman lain seperti Kelapa Sawit. Atas usaha nasihat pihak RISDA untuk meningkat pendapatan yang maksimun pekebun kecil, mereka telah mencadangkan agar setiap Mukim ada tempat pengumpulan Getah sendiri tanpa bergantung pada  pembeli  getah sekerap yang terlalu murah.

Buat permulaan Pekebun kecil Mukim telah telah menubuhkan Jawatan Kuasa melalui koperasi untuk membeli getah sekrap penduduk kampung di kumpul di Depo  Kampung  Lenchor , Jadual belian dan tender seperti dibawah:


Cerita dari Lipis Getah



Jualan Getah Akan Di jalan seperti berikut:

  1. Pengumpulan.    23.Dis 2019 (isnin)
  2. Tender    23.Dis 2019 (isnin petang)
  3. Jualan    24 Dis 2019 (selasa)

Kepada sesiapa yang ingin menjual getah ke depo sila maklum kepada AJK depo atau maklum dalam Admin  group 011- 21937960 

Ahli group boleh juga war warkan kepada Pekebun yang tiada dalam group ini jika berminat utk menjual.


2 ulasan:

Warisan Petani berkata...

kebun getah wak dah nak jadi utan
dah lama tak motong sejak harga getah merumdum

Nan Zul berkata...

Harga getah sekarang lebih kurang RM 2.30, kerajaan bagi RM 0.50

AddToAny