responsif teks foto

Jumaat, 31 Julai 2020

Cabaran Pertanian di Lipis.



Teringat 1 masa(15-16 tahun dulu).Lipis sebagai salah satu pengeluar limau madu(M33) & limau langkat di Pahang. Di kg. Teluk Gunung, Kampung  Kubang Rusa, Kampung Melaka, Kampung. Dusun, Kampung Relong, Kampung Pagar Sasak dan lain-lain  dianggarkan lebih kurang 800-900 ekar keseluruhannya, sekarang cuma sedikit sahaja yang tinggal.

 Lipis sebagai daerah Pahang Barat mempunyai kawasan tanah yang sangat subur dan bentuk topography yang sesuai untuk tanaman limau. Pokok limau madu ketika itu menggunakan limau jenis troyer citrus (kaki gajah) sebagai penanti yang tahan penyakit kanker batang(Xanthtomonas citri) sangat sesuai ditanam di Lipis. Antara masalah yang boleh menjejaskan tanaman limau adalah Citrus Greening Disease (CGD) yang dibawa oleh Diphorina citri (lelompat citrus) tapi serangga ini tiada di Lipis ketika itu & Jejabat Pertanian Lipis berjaya atasinya seingat saya "citrus valley"

 Di Dungun Terengganu pernah dimusnahkan oleh serangga pembawa ini. Ada beberapa faktor yg saya kenal pasti tanaman limau ini berkurangan.. Maintenance pokok seperti prunning tunas air, pembajaan asas tidak  dibuat, tumbuh pokok parasit seperti dedalu,duit-duit & cendawan angin (pink disease) yang banyak memusnahkan pokok, pengairan ‘furrow’  tidak  diselenggara dengan baik,

Penutupan jalan utama di Merapoh(petani-petani menjual buah di bahu jalan) dan juga tiada pelapis belia yang berminat dengan pertanian ketika itu. Sebenarnya limau madu/langkat sangat banyak permintaan & faktor masalah yg dihadapi ketika itu di Lipis tidaklah seserius di tempat lain. 

Ia berbuah sepanjang masa tapi ada waktu kemuncak bulan 4-6 & 9-11..Hargapun cantik sampai RM6-8 kg. "A,B,C" untuk pokok sgt penting!! Penyakit limau manis/madu/langkat yg lain seperti Reput pangkal @ akar(Phythopthora nicotiane) & juga penyakit virus Tristeza (CTV). Asal jangkitan CTV masih belum diketahui.virus itu bagaimanapun wujud selama berabad-abad di Asia sebagai agen penyakit yang tidak dikenali, tapi penanam-penanam di Asia mengadaptasi varieti citrus & kombinasi batang bawah dengan ketahanan @ rintang terhadap CTW.

 Kredit : FB Ahmad Fakharuddin Zakaria

Lagi masalah yang dihadapi.

Penduduk Lipis  pernah   berkata jika Projek Pembangunan Pertanian Bersepadu (IADP) Pahang Barat  bernilai RM 50 juta  berjaya,  sekarang ini dataran Orang Kaya Haji penuh petani menjual buah-buahan seperti rambutan, salak, limau, durian dan lain-lain, dieksport ke daerah lain atau dijual dipasar borong. Jika diperhatikan bukan tidak ada penduduk tempatan menanam buah-buahan tapi kebanyakan menemui kegagalan sebab kos operasi melebihi kos pendapatan. 

Cabaran yang paling hebat dan tidak mampu dihadapi oleh petani adalah musuh tanaman seperti babi, monyet dan Binatang ternakan. Masalah Babi dan bintang ternakan seperti, kerbau, lembu dan kambing masih boleh dibuat pagar dan babi memerlukan pagar elektrik yang memerlukan  kos yang agak tinggi dan perlu pemantau berterusan.  Musuh paling utama dan tidak mampu dibendung adalah monyet yang terlalu banyak, musuh ini tidak dapat dibendung ditambah penduduk kampong sudah berkurangan yang memiliki senjata api dan kos seperti peluru sudah meninggkat pada masa sekarang.  

Ada yang mencadangkan untuk menanam pokok buah-buahan kita memerlukan pagar atap kilang setinggi 8 kaki atas ada pagar letrik yang memakan kos RM 40K dengan tanah seluas satu ekar, dengan pagar setinggi ini monyet atau seumpanya tidak mampu untuk masuk.   Harganya boleh buat rumah kos rendah tapi berbaloi untuk jangka masa panjang.  


Tiada ulasan:

AddToAny