responsif teks foto

Sabtu, 3 Oktober 2020

Tip 'upload' gambar diterima Shutterstock


Zaman moden  ini dan semuanya praktikal, kita mesti pandai menggunakannya untuk mendapatkan keuntungan yang besar. Saat ini, terdapat banyak laman web yang menjual dan membeli barang, perkhidmatan, dan pekerjaan kita sendiri yang biasanya disebut sebagai kedai dalam talian. 

Bukan hanya kedai dalam talian, kami juga dapat menjual karya kami di laman web yang disebut Shutterstock. Melalui Shutterstock ini, kita dapat menggunakannya untuk menjual karya kita, baik itu foto, vektor reka bentuk, atau video. 

Kelebihan yang kami dapat ialah tidak bermain permainan atau  berkawan. Bagi anda yang suka fotografi, anda juga boleh menjual fotografi anda ke Shutterstock ini dan menjana wang. Tetapi ternyata, berdasarkan pengalaman  kami,  ramai orang memuat naik foto di Sutterstock adalah mudah. Kita mesti tahu apa yang menyebabkan gambar yang kita muat naik ditolak.

Baiklah, kali ini kita  akan berkongsi beberapa petua berdasarkan pengalaman  kami sehingga foto yang anda muat naik segera diterima dan banyak dijual di pasaran.

Untuk permulaan Daftar dulu di  : Shutterstock 



Tanda Dagangan Terlihat

Sekiranya anda telah menerima amaran seperti ini, ini bermaksud bahawa foto yang anda muat naik ke Shutterstock mempunyai logo atau jenama. Contohnya, anda mengambil gambar bandar. Setiap bandar mempunyai banyak papan iklan atau iklan yang tersebar di jalanan, sama ada terpasang di dinding, kaca, atau tempat lain dimana iklan tersebut ditangkap oleh kamera anda. Atau mungkin ada bangunan di foto anda yang namanya jelas terpampang pada foto yang anda ambil.

Oleh itu, untuk menjangka ini, anda boleh mengeditnya terlebih dahulu menggunakan Photoshop atau sejenisnya, kemudian mengklon jenama mana pun dalam foto dengan warna sekitarnya. Sekiranya anda merasakan terdapat cukup tanda dagang dalam foto, anda boleh memilih untuk menjadikannya foto edit. Walau bagaimanapun, ada beberapa perkara yang perlu anda ketahui sebelum mengubah foto menjadi editorial. Kami akan membincangkan perkara ini pada titik seterusnya.

Jurufoto

Sekiranya anda sukar untuk membuang jenama dalam foto yang akan anda muat naik, anda boleh memuat naiknya menggunakan kaedah editor . Tetapi anda mesti tahu, editor berbeza dengan kandungan foto komersial. Sekiranya anda memilih foto edit, foto anda tidak dapat digunakan untuk tujuan perniagaan, tetapi hanya akan diambil untuk dijadikan berita terkini. Sekiranya anda rajin mengambil gambar dan memuat naiknya dengan segera, foto anda mungkin akan dijual dengan segera kerana masa sebenarnya.

Untuk memuat naik foto jenis editor, anda mesti memasukkan minimum 5w + 1jam. iaitu di mana, bila, apa, siapa, bagaimana dan mengapa, dalam keterangan. Kemudian sebelum menekan kirim, pastikan anda telah memeriksa pilihan editor  terlebih dahulu. Jenis foto editor ini menerima lebih banyak persembahan daripada foto komersial, tetapi foto komersial lebih banyak daripada foto editor  ini.

Anda boleh menggunakan catatan editor ini apabila anda tidak mempunyai rilis model dalam foto yang anda muat naik.

 dapatkan mesej mengenai model pelepasan ini, yang bermaksud bahawa dalam foto anda terdapat foto orang yang sangat jelas. Terdapat 2 pilihan untuk menjangkakan ini. Pertama, jika anda mengetahui model dalam foto anda, anda mesti mengisi borang pelepasan model dan mesti ditandatangani oleh orang tersebut. Tetapi jika anda tidak mengenali orang tersebut, anda boleh menggunakan kaedah kedua, iaitu menjadikannya editor.

Kandungan Tidak Berlesen

Anda akan mendapat mesej ini jika memuat naik kandungan yang tidak sah atau tidak dibenarkan. Seperti ketika anda memuat naik foto seseorang yang memegang telefon bimbit yang memaparkan muzik atau filem di dalamnya, sudah tentu ia tidak akan diteruskan ke Shutterstock ini. Walaupun anda menggunakan editorial, anda mesti memuat naik bukti lesen dari foto atau filem. Daripada menjadi rumit, lebih baik jika anda memuat naik foto lain yang tidak mengandungi lesen produk.

Kebisingan, Artifak, Butiran Filem

Shutterstock tidak dapat menerima foto yang mempunyai bunyi di dalamnya. Ini biasanya berlaku kerana lensa anda mempunyai tempat yang tidak anda sedari. Anda mesti pandai mengatur ISO anda, terutamanya ketika mengambil gambar pada waktu malam. Dengan sedikit pendedahan, anda harus mengetahui apakah ISO yang sesuai untuk keadaan pencahayaan pada masa itu. Tetapi ada perkara lain yang boleh anda lakukan apabila ini berlaku dan anda benar-benar mahu memuat naik foto tersebut di Shutterstock. Untuk bunyi dalam bentuk bintik, anda boleh mengklon di Photoshop untuk menghilangkan bintik-bintik. Anda juga boleh menggunakan beberapa perisian yang dapat mengurangkan bunyi seperti Noise Ninja, Neat Image, Noiseware, NDNoise, dan Helicon Filter. Selagi bunyi yang dihasilkan tidak terlalu besar, foto itu masih boleh diterima oleh Shutterstock.

Beberapa foto gagal dimuat kerana dalam foto itu tidak jelas di mana titik fokus objek itu. Semasa anda mengambil gambar, jadikan satu titik sebagai objek utama dan yang lain hanyalah lampiran

Dengan beberapa petua ini, anda boleh mula memuat naik foto anda dan memperoleh pendapatan yang lumayan. Selagi anda boleh memuat naik foto-foto ini secara berkala dan berkala, profil anda akan lebih dicari oleh orang-orang dan anda akan mengetahui lebih lanjut mengapa foto itu ditolak atau diterima. Belajar dari pengalaman dan jangan pernah putus asa untuk mencuba. Hasil yang baik tidak pernah datang dari perjuangan yang buruk. Semoga berjaya semua

Daftar Sekarang di  Shutterstock 



Tutorial Lengkap Upload Video ke Shutterstock menggunakan handphone




Share Shutterstock 



Tiada ulasan:

AddToAny