responsif teks foto

Jumaat, 9 Oktober 2020

US$ 15 Juta Orang China beli Musang King Malaysia melalui dalam talian dalam masa satu jam.



Sebanyak 300,000 durian Musang King dijual, ini menunjukkan minat orang China terhadap buah tersebut. China mengimport 600,000 tan durian bernilai US $ 1,7 bilion tahun lalu, dengan 7,700 tan bernilai US $ 67 juta dari Malaysia.

Sebanyak 300,000 durian Musang King berjaya dijual dalam talian yang mengambil masa  kurang dari satu jam di China. Penjualan ini  merupakan sebahagian daripada festival durian dalam talian China-Malaysia 2020 (Guangxi) di bandar Qinzhou di China.

Dengan berat kira-kira 60 tan, durian habis dalam masa tepat 50 minit dan 48 saat dengan penjualan dicatat bernilai sekitar 61.2 juta ringgit Malaysia (US $ 14.7 juta). Penjualan rekod diumumkan pada pelancaran festival tersebut, yang dilakukan dalam talian dari tiga laman web - di Qinzhou, serta di Kuala Lumpur dan Raub, Pahang.

Utusan khas Perdana Menteri ke China Tiong King Sing mengatakan bahawa dia yakin akan hal itu eksport durian Malaysia ke China akhirnya akan menyumbang kepada perdagangan dua hala antara kedua-dua Negara. Katanya, menurut statistik, China mengimport 600,000 tan durian bernilai US $ 1,7 bilion tahun lalu, dengan 7,700 tan bernilai US $ 67 juta berasal dari Malaysia.

"Walaupun wabak Covid-19 meletus, saya yakin permintaan durian Malaysia tidak akan terancam," katanya dalam ucapan yang dibacakan oleh pengarah majlis perniagaan Malaysia-China, Datuk Fong Tian Yong pada acara di Kuala Lumpur.

Kita harus terus meningkatkan jumlah ini untuk memberi manfaat kepada kedua-dua negara dari segi ekonomi, dan perkongsian sumber, budaya dan pengetahuan. " China mengimport 3.200 tan pulp dan pasta durian sejuk beku dari Malaysia berjumlah US $ 41 juta pada tahun 2018.

Naib Pengerusi Taman Perindustrian China-Malaysia Qinzhou, Datuk Beh Hang Kong mengatakan bahawa mereka sedang mengkaji kemungkinan untuk menubuhkan hab durian Malaysia di kawasan perindustrian. Katanya, hab itu akan merangkumi segalanya dari rantaian bekalan, logistik, pemprosesan, industri hiliran hingga bazar durian kekal.

"Dari penyelidikan kami, hanya sekitar 3 peratus penduduk China yang mencuba durian Malaysia. Saya sangat percaya bahawa durian dapat menjadi eksport terbesar bagi negara kita, ”katanya,  sambil menambahkan bahawa dengan sokongan kuat dari kerajaan,  mereka dapat melihat ukuran pasar hingga US $ 1 bilion –   kredit:  South China Morning Post 6/10/2020


Tiada ulasan:

AddToAny