responsif teks foto

Rabu, 23 Disember 2020

Isu Tanah Haram Raub




ISU TANAH HARAM RAUB- TERIMA KASIH JABATAN PEGUAM NEGARA & MAHKAMAH, TAHNIAH MB SERTA KERAJAAN NEGERI

Pergerakan Pemuda UMNO Negeri Pahang hari ini menzahirkan rasa syukur ke hadrat Allah atas keputusan Mahkamah yang menolak permohonan semakan penghakiman oleh sekumpulan penceroboh tanah haram di Raub terhadap notis pengusiran yang telah dikeluarkan Kerajaan Negeri sebelum ini.

Di kesempatan ini, pemuda negeri juga ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada Peguam Kanan Persekutuan Puan Noor Fadzilla Ishak,selaku peguam yang mewakili Kerajaan Negeri serta lima yang lain selaku responden atas kejayaan mengenepikan semua hujahan yang dibuat oleh pihak penceroboh.

Sejak kes ini bermula, kami yakin bahawa keputusan akan memihak kepada Kerajaan Negeri Pahang memandangkan ianya merupakan satu ‘ straight foward case’, sepertimana ketika kerajaan mengambil tindakan terhadap peneroka tanah haram di Sungai Ichat Cameron Highlands setahun sebelum itu.

Walaubagaimanapun, apabila kes dibawa ke mahkamah, kami berpandangan adalah wajar proses undang-undang dihormati agar keputusan yang adil dicapai.

Pemuda Pahang juga menzahirkan ucapan Tahniah kepada Kerajaan Negeri Pahang, khususnya YAB Menteri Besar Dato Sri Wan Rosdy Wan Ismail atas keputusan ini.


Sejak tindakan dimulakan bagi menuntut hak kerajaan negeri ke atas tanah-tanah tersebut, beliau dan kerajaan pimpinannya diserang, ditohmah dan difitnah bertalu-talu oleh beberapa pihak dengan gambaran yang diberi seolah-olah Kerajaan Negeri takut dan berlembut dengan peneroka tanah haram terbabit.

Serangan, tohmahan dan fitnah ini hanya bersandarkan tajuk berita di media samaada media massa atau sosial, yang diputar belit dari kenyataan rasmi Kerajaan Negeri mahupun Menteri Besar.

FAKTA bahawa KERAJAAN NEGERI PAHANG sendiri yang MEMULAKAN PROSES MENGAMBIL SEMULA hak negeri langsung tidak diperkatakan.

Peristiwa pemenjaraan peneroka tanah haram di negeri lain yang tiada kena mengena dengan Negeri Pahang pula dilaungkan. Satu cubaan mempamerkan imej kerajaan negeri yang seolah berat sebelah serta zalim terhadap sesuatu kumpulan tetapi berlembut dengan kumpulan yang lain, sedangkan di Pahang kebanyakkan kes hanyalah melibatkan denda dan sitaan tanpa mengira bangsa dan warna kulit penceroboh. Manakala kes-kes mahkamah yang dibawa mereka semuanya berakhir dengan kekalahan.

Hari ini kebenaran telah terbukti, proses undang-undang walaupun tidak disenangi dan disangsikan ramai pihak dipatuhi, serta yang paling penting kerajaan tidak berlaku zalim kepada sesiapa.

Pemuda Negeri juga berharap agar tiada pihak dituduh sewenang-wenang dan difitnah dalam isu ini, rundingan dan proses perundangan telah lama dilaksanakan dan pimpinan hari ini memuktamadkan segalanya.

Akan ada lagi tindakan seperti ini bakal menyusul di beberapa lokasi di Negeri Pahang pada masa akan datang, Pemuda UMNO Negeri menyeru supaya Rakyat Pahang terus memberikan sokongan dan memberi kepercayaan penuh kepada pimpinan negeri untuk mengambil tindakan.

Terima kasih jua mahkamah atas keputusan hari ini.


MOHD FARID MOHD NOR
Ketua
Pergerakan Pemuda UMNO Negeri Pahang


kredit : FB Farid Nor


Tiada ulasan:

AddToAny