responsif teks foto

Sabtu, 19 Disember 2020

Raub adalah tempat Askar Melayu Bertempur.

Kapt (B) Abdul Latif bin Mohd Nor

Tahukah anda?

Raub merupakan 'kawasan hitam' satu ketika dahulu apabila menjadi sarang dan kubu kuat komunis yang telah mencetuskan huru-hara kepada negara.

Kawasan Kampung Sungai Chalit dan Sungai Ruan merupakan tempat bertempurnya askar-askar Melayu dengan askar komunis ketika itu. Ramai antara mereka yang masih hidup dan ramai juga yang sudah mati.

Hari ini, kawasan yang sama. Tapak yang sama. Diceroboh oleh 'pekebun-pekebun' haram yang menanam Durian Musang King, di mana mereka mendapat untung jutaan ringgit setiap tahun di atas tanah bukan milik mereka dan mengakibatkan kerajaan negeri Pahang rugi lebih RM30 juta termasuk hasil hutan dan cukai yang sepatutnya dimanfaatkan kepada rakyat melalui belanjawan dan sebagainya.




Bayangkan kita berada di tempat para veteran tentera yang bertempur dahulu di Raub menentang komunis. Mereka bergadai nyawa, ada yang cacat anggota seumur hidup dan ada yang masih trauma diseksa komunis. Malah, ramai antara mereka hidup dalam serba kemiskinan. Apatahlagi memiliki tanah untuk diusahakan atau untuk diwarisi kepada anak cucu.

Apalah perasaan mereka melihat tanah di mana tumpahnya darah mereka dan darah sahabat-sahabat perjuangan mereka dahulu terlepas begitu sahaja dengan kompromi terhadap pencerobohan tanah yang mungkin akan diberikan hak secara rasmi.

Perjuangan Raub ini bukan sekadar perjuangan tanah. Tetapi ini manifestasi bagi membela nasib veteran tentera kita. Malah, membela maruah seluruh anggota tentera negara.

Fikir-fikirkanlah.


Sumbangan Anda  : PEMBELA  INFAQ

Sumber : FB PEMBELA 


Tiada ulasan:

AddToAny