responsif teks foto

Jumaat, 13 November 2020

12 simptom Kanser yang anda abaikan

Gambar Hiasan.


Kanser mempengaruhi kita semua dan pada tahun 2019, dianggarkan 1,62,000 kes barah baru akan didiagnosis. Walaupun terdapat banyak jenis barah, yang berbeza-beza dari segi kadar kelangsungan hidup yang diharapkan, semuanya mempunyai satu kesamaan - pentingnya diagnosis awal. Sekiranya anda mengalami salah satu daripada 12 tanda berikut, sila dapatkan pendapat perubatan pakar.

Sakit panggul

Terdapat banyak kemungkinan penyebab sakit panggul, termasuk perkembangan barah ovari. Malangnya, jenis barah ini biasanya tidak disedari sehingga sampai ke perut dan panggul

. Ketika dirawat lebih awal, rawatan sering kali berhasil, jadi juga perhatikan gejala lain, termasuk penurunan berat badan, peningkatan kencing, kembung, dan perubahan pergerakan usus.


Kesukaran menelan

Secara rasmi dikenali sebagai disfagia, sebilangan barah menyerang leher dan kepala anda, sehingga sukar menelan. Dalam beberapa kes, mungkin ada tumor yang menyekat kerongkong atau kerongkongan. Sekiranya anda menelan, terasa seolah-olah makanan tersekat di kerongkong anda, ini boleh menjadi tanda barah. Gejala ini biasanya ringan pada mulanya tetapi bertambah buruk sepanjang masa.

Rasa kebas terasa di hujung kaki

Sering disertai dengan rasa ‘pin dan jarum’, mati rasa di kaki, tangan, kaki, atau lengan anda boleh menjadi tanda banyak barah, termasuk tulang belakang, prostat, dan leukemia. Ini disebut sebagai neuropati periferal dan secara amnya mempengaruhi sekitar 10 hingga 20 peratus pesakit barah.

Berpeluh malam

Walaupun banyak keadaan menyebabkan berpeluh malam, termasuk menopaus dan diabetes, gejala ini juga boleh menjadi tanda amaran awal barah tertentu - iaitu limfoma. Ketika barah disalahkan, peluh malam ini juga kemungkinan besar disertai oleh demam dan / atau penurunan berat badan.

Masalah penglihatan

Mengenai barah dan penglihatan anda, perubahan penglihatan mungkin kecil atau teruk. Dalam beberapa kes, penglihatan menjadi sedikit kabur sedangkan dalam kes lain yang jarang berlaku, kehilangan penglihatan sepenuhnya pada satu mata berlaku. Selalunya, penglihatan kabur dan lensa kabur disertai dengan kehilangan keseimbangan, pertimbangan yang buruk mengenai jarak, dan bahkan halusinasi visual dapat berkembang.

Sakit perut atau loya

Apabila anda mengalami sakit perut atau loya, kemungkinan besar disebabkan oleh ulser atau virus. Walaubagaimanapun, jika anda juga mengalami gejala seperti selera makan yang tidak baik, penurunan berat badan, pedih ulu hati, bengkak, atau darah di dalam najis anda, barangkali boleh menyebabkan barah perut. Malangnya, hanya 1 dari 5 barah perut dijumpai lebih awal, sebab itulah anda perlu mendengar badan anda.





Ketidaksinambungan

Beberapa bentuk kerosakan barah atau mengubah saraf dan otot yang berkaitan dengan saluran kencing anda. Selalunya, barah ini adalah yang berlaku di sekitar kawasan pelvis, termasuk pundi kencing, kolorektal, prostat, serviks, dan barah uretra. Walau bagaimanapun, barah otak juga dapat mempengaruhi saraf yang mengawal otot pelvis dan pundi kencing.

Najis berdarah

Selalunya tanpa disedari, darah di dalam najis anda boleh menjadi tanda barah kolorektal. Sekiranya anda menyedari masalah dengan usus, lemah, mengalami sakit perut, dan menurunkan berat badan, doktor anda boleh menjalankan pelbagai ujian, termasuk kerja darah. Kiraan sel darah merah yang rendah mungkin menunjukkan barah kolorektal.

Anemia

Sel darah merah pesakit kanser cenderung memakai lebih cepat daripada biasa, menyebabkan gejala anemia. Selalunya, ini berlaku apabila anda menghidap sejenis barah yang menyebabkan kehilangan darah, dan juga kanser yang berkaitan dengan sumsum tulang. Apabila tahap hemoglobin anda menurun, anda mungkin juga merasa pening, mengalami bengkak di tangan, sesak nafas, dan degupan jantung yang lebih cepat.

Serak

Serak suara adalah gejala yang biasa berlaku pada pesakit barah paru-paru, yang paling sering disebabkan oleh kelemahan saraf laring. Ketika barah paru-paru adalah penyebabnya, pesakit juga sering mengalami sakit dada, batuk yang berterusan, mengi, keletihan, sesak nafas, dan jangkitan pernafasan berulang.

Luka yang tidak akan sembuh

Lebih banyak orang didiagnosis menghidap barah kulit setiap tahun di Amerika Syarikat daripada gabungan kanser lain. Kanser kulit sering dikaitkan dengan luka yang tidak akan sembuh. Walau bagaimanapun, sakit mulut juga biasa, yang sering dikaitkan dengan mereka yang banyak minum alkohol, merokok, atau mengunyah tembakau.

Pendarahan antara periode

Bagi sebilangan wanita, terutama mereka yang hidup dengan endometriosis, bercak di antara periode
adalah perkara biasa. Namun, jika anda mula melihat pendarahan yang tidak teratur, ini juga boleh menjadi tanda barah serviks. Amat penting bagi anda untuk mendapatkan pendapat perubatan sekiranya pendarahan anda ketika anda sedang menopause.

Terlepas dari gejala yang anda alami, jika tidak normal dari segi perasaan anda, tidak ada salahnya untuk mendapatkan pendapat doctor pakar. Berhati-hatilah dengan badan anda dan sekiranya barah boleh disalahkan, anda meningkatkan peluang anda untuk pulih sepenuhnya ketika ditangkap lebih awal.

Tiada ulasan:

AddToAny